Prawie każdy turysta z samochodem powinien mieć w swoim pojeździe takie urządzenie, jakim jest przetwornica napięcia. To ekwipunek, który z baterii samochodowej pozwoli zasilić lodówki turystyczne, ładowarki, laptopy, nagrzewnice, itp. Użyteczny przetwornik umożliwia przetworzenie prądu stałego na 230 V, czyli taki, który z gniazdek obsługuje najczęściej stosowne elektrosprzęty. Jednak przed dokonaniem wyboru powinno się rozwiać niektóre znaki zapytania. W pierwszym rzędzie warto rozstrzygnąć, czy przetwornica samochodowa 2000W lepiej zaopatrzy auto w prąd niż wersja 1000 W. Które argumenty przemawiają za tym pierwszym rodzajem?
Jakie spotykamy rodzaje przetwornic samochodowych?
W sprzedaży spotyka się takie przetwornice samochodowe, jak:
1. Elektryczne IPS – z wytworzonym napięciem określanym jako sinusoida modyfikowana. Mamy tu napięcie przemienne cechujące się prostokątnym przebiegiem, którego wartość skuteczna jest taka sama, jak ten sam parametr przebiegu sinusoidalnego, który ma miejsce w prądzie sieciowym. To rozwiązanie znajduje swoje przeznaczenie w dodawaniu zasilania do aparatury obciążonej rezystancyjnie, a poza tym elektroniki. Dodatkowo powinny wystarczająco zasilić laptopa w aucie, a nawet obsłużyć odbiornik TV – jednak niektóre urządzenia mogą dostarczyć problemów w postaci przerywanego dźwięku lub obrazu.
2. Przetwornice sinusoidalne sinus – identycznie jak w przypadku energii w sieciach domowych wytwarzają napięcie sinusoidalne o charakterystyce zmiennej. Pozwalają one zasilać większość sprzętów posiadających transformatory i silniki elektryczne. Oznacza to, że w warunkach urlopowych zmotoryzowany turysta da radę użyć lodówki, zaparzyć kawę z ekspresu, a także włączyć ekstra wentylację. Przy okazji można nimi uruchamiać identyczne urządzenia, obsługiwane przez model IPS. Jest ona wielofunkcyjna i zapewnia duży wybór.
Jakie różnice mamy między 1000 A 2000 W na przetwornicy samochodowej?
Przy doborze przetwornicy samochodowej powinno się zwrócić uwagę nade wszystko na moc w obu ważnych parametrach, tzn. znamionową i maksymalną. Pierwsza wartość służy do ustalenia mocy potrzebnej do ciągłego, równomiernego pobierania. Kolejna natomiast otrzymywana jest na krótko oraz wykorzystywana dla podwyższonego poboru mocy w trakcie startu urządzeń elektrycznych. Zasada, którą należy się kierować przy doborze przetwornicy, nie jest zbyt zagmatwana: sprzęt czerpiący energię musi osiągnąć moc mniejszą niż 85% jej wartości znamionowej. Np. przetwornica samochodowa 2000 W będzie wymagana w sytuacji, gdy do akumulatora jest podłączony czajnik elektryczny o mocy 1600 W, a to dość przeciętna wartość. Reasumując – 2000 W to dolna wartość dla dla przetwornicy, a jeśli zamierzasz podłączyć więcej sprzętów, zainteresuj się modelem o mocy co najmniej 4000 W.